Талапкерлерге Білім алушыларға Оқытушыларға Кафедра меңгерушілеріне Декандарға Электронды ректорат Documentolog Қаз Рус Eng
Жатақханаға орналасуға өтінім беру
"Манаш Қозыбаев атындағы
Солтүстік Қазақстан университеті"
коммерциялық емес акционерлік қоғамы
Үлкейтілген
Факультеттер жаңалықтары
МФ: Аралық аттестаттау

Аралық аттестаттау жоғары медициналық білім алу кезінде оқытудың басты құрамдас бөліктерінің бірі болып табылады. 17.12.2024 жылдан бастап оқу жоспары әрі қарай оқу

24 желтоқсан 2024
АФ: Тұрмыстық зорлық-зомбылық

Агротехнология факультетінің студенттері үшін "тұрмыстық зорлық-зомбылық" атты дөңгелек үстел өтті.  Іс-шара аясында студенттер мәселенің ау әрі қарай оқу

17 желтоқсан 2024
ТжӘИ: "Weihnachtsmotive" Winterfestival іс-шарасы

Тіл және әдебиет институтының "Герман-роман филологиясы" кафедрасында біздің шет тілдер факультетінің студенттері оқып жүрген тілдерінің елдеріне қаты әрі қарай оқу

13 желтоқсан 2024
МФ: Сессияға дайындық

  2024 жылғы 10 желтоқсанда емтихан сессиясының басталуы қарсаңында Медицина факультетінің  әкімшілігі студенттермен кездесу өттізді, оның әрі қарай оқу

11 желтоқсан 2024
ПФ: KOZYBAYEV UNIVERSITY ҰЖЫМДЫҚ МОНОГРАФИЯ ҚҰРУ БОЙЫНША ЫНТЫМАҚТАСТЫҚТА

Монография - күрделі әлемнің сын-қатерлері талап ететін зерттеу ортасындағы ерекше "айырым белгісі". ​Жобалық зерттеу жұмысында монография басылымы - әрі қарай оқу

13 қараша 2024
АФ: Халықаралық пәндік олимпиада

Біздің университеттер арасындағы ынтымақтастықтың маңызы тек академиялық іс-шаралармен шектелмейді – бұл ауыл шаруашылығындағы өзекті мәселелерд әрі қарай оқу

01 қараша 2024
FEDT: Кәсіптік бағдар беруі

31 қазанда Инженерлік және сандық технологиялар факультетінің кафедралары университетте кең ауқымды кәсіптік бағдар беру шарасына қатысты.  Қала әрі қарай оқу

01 қараша 2024
ПФ: Байқау жеңімпаздарын құттықтаймыз!

2024 жылдың қыркүйегінде М. Қозыбаев атындағы СҚУ педагогикалық факультеті және «Өрлеу БАҰО» АҚ «СҚО бойынша кәсіби даму институты&r әрі қарай оқу

10 қазан 2024
ПФ: Құттықтаймыз!!!

Бірінші қазанда университетте "Дене шынықтыру және спорт" кафедрасының еңбек сіңірген профессоры, б.ғ.к., доцент Қасия Кангужинаның 75 жылдық мерейтой әрі қарай оқу

08 қазан 2024
ПФ: Құттықтаймыз!!!

Қазақстан Республикасының жоғары оқу орындары студенттерінің ғылыми-зерттеу жұмыстарының конкурсы "Академик Е. А. Бөкетов атындағы Қарағанды университ әрі қарай оқу

08 қазан 2024
Барлығын оқу

Еркіндік жігерлігі немесе еркіндік таңдауы?

Елу жыл бұрын американдық психолог Мартин Селигман біздің ерік бостандығымыз туралы барлық идеяларды төңкеріп тастады.Селигман Павловтың шартты рефлекстік схемасы бойынша иттерге тәжірибе жүргізді. Мақсаты сигнал дыбысына қорқыныш рефлексін қалыптастыру. Егер ресейлік ғалымның жануарлары шақыру бойынша ет алса, американдық әріптесі электр тогының соғуына ұшыраған. Иттер мерзімінен бұрын қашып кетпес үшін олар арнайы әбзелге бекітілді.Селигман жануарларды аласа қабырғалы қораға ауыстырғанда сигнал естіген бойда қашып кететініне сенімді болды. Өйткені, тірі жан ауыртпау үшін бәрін жасайды, солай ма? Бірақ жаңа торда иттер еденге отырып, ыңылдады. Бірде-бір ит ең кішкентай кедергіден секірген жоқ, тіпті тырысқан да жоқ. Тәжірибеге қатыспаған итті бірдей шарттарға қойғанда, ол оңай құтылып кетті.Селигман жағымсыз оқиғаларды бақылау немесе әсер ету мүмкін болмаған кезде күшті дәрменсіздік сезімі дамиды деген қорытындыға келді. 1976 жылы ғалым үйренген дәрменсіздікті ашқаны үшін американдық психологиялық қауымдастықтың сыйлығын алды.

Бірақ адамдар ше?Селигманның теориясын әртүрлі елдердің ғалымдары талай рет сынап көрді. Егер адам жүйелі түрде:- барлық күш-жігеріне қарамастан жеңіліске ұшырау;- өзінің іс-әрекеті ештеңеге әсер етпейтін қиын жағдайларды бастан кешіреді;- ережелер үнемі өзгеретін және кез келген қозғалыс жазаға әкелуі мүмкін хаостың ортасында қалады -оның ерік-жігері мен жалпы бірдеңе жасауға деген ұмтылысы атрофияға ұшырайды. Апатия басталады, содан кейін депрессия пайда болады. Ер адам бас тартады. Үйренген дәрменсіздік ескі фильмдегі қолөнерші Мәрияға ұқсайды: «Не болғаны маңызды емес, бұл маңызды емес».Үйренген дәрменсіздік теориясы өмірмен расталады. Қарғыбауға отыру және электр тогының соғуы қажет емес. Барлығы прозалық болып шығуы мүмкін.Әр адамның үйренген дәрменсіздікті бастан кешіру тәжірибесі бар:- жұмысқа орналасудың сәтсіз әрекеттері: түсіндірместен бас тартқаннан кейін бас тарту;- көңіл-күйіне сай кешкі уақытта қымбат сыйлықтармен немесе себепсіз агрессиямен кездескен күйеу. (Жақын жерде - әйелі туралы бірдей оқиға),– бастық – ай сайын кейбір жаңа, қисынсыз критерийлер бойынша айыппұл тарататын тиран.Сырттай қарағанда тығырықтан шығудың жолы бар сияқты. Түйіндемеңізді қайта жазыңыз! Ажырасуға арыз бер! Бастықтан сұраңыз! Мұны істе және мұны істе! Бірақ Селигманның иті сияқты, дәрменсіз күйге түскен адам аласа дуалдан да секіре алмайды. Ол шығудың жолына сенбейді. Ол еденге жатып, жылайды.Кейде сізге қорлайтын серіктес немесе тиран бастық қажет емес. Кореяда тағылымдамадан өтіп жатқан студент Геля Дёмина профессордың бір сыныпта сыныпқа қалай тапсырма бергенін айтып береді. Жапырақтардағы әріптерден елдердің атауларын қосу керек. Уақыт таусылғанда профессор өз жауабына сенімділерден қолдарын көтеруді сұрайды. Сонымен, уақыт өте келе. Соңғы тапсырма бойынша оқушылардың жартысы ашуланды.«Барлық ұпайларды шешкеннен кейін біз жауаптарды тексере бастадық», - дейді Геля. - Оң жағында барлығы дерлік дұрыс болды. Ал сол жақтағы жігіттердің дұрыс жауаптары мүлдем болмады. Соңғы тапсырманы (D E W E N S - Швеция) сол жақтағы он адамның екеуі ғана шешті. Содан кейін профессор: «Міне, гипотезаны растау», - дейді. Экранда сынақтың екі нұсқасы пайда болды. Оң топ қалыпты сынақтан өтсе, сол топта барлық тапсырмаларда бір әріп араласты. Олардың жағдайында дұрыс жауап алу мүмкін болмады. Барлық тұз соңғы сұрақта болды, Швеция туралы. Бұл екі команда үшін де бірдей. Әркімнің дұрыс жауап алуға мүмкіндігі болды. Бірақ соңғы бес сұрақтың ішінде жігіттер мәселені шеше алмайтындарына өздерін толықтай сендірді. Дұрыс жауап беретін уақыт жеткенде, олар бас тартты».Хаосқа қалай қарсы тұруға болады? Үйренген дәрменсіздік ішкі аумақты жаулап алса, не істеу керек? Берілмеуге, апатияға берілмеуге болады ма?

Мүмкін. Міне, ғалымдар тағы да өмірмен бірге.1-дәрмек: бірдеңе жасаңыз.Шынайы: бәрібір. Психолог Бруно Беттельхайм концлагерьде тұрақты хаос саясатымен аман қалды. Оның айтуынша, лагерь басшылығы көбінесе мағынасыз және қайшы келетін жаңа тыйымдарды белгіледі. Күзетшілер тұтқындарды кез келген әрекет ауыр жазаға әкеп соғуы мүмкін жағдайға қояды. Бұл режимде адамдар тез ерік-жігерін жоғалтып, бұзылды. Беттельхайм антидот ұсынды: тыйым салынбағанның бәрін жасаңыз. Сіз лагерь туралы қауесеттерді талқылаудың орнына ұйықтай аласыз ба? Жату. Сіз тістеріңізді тазалай аласыз ба? таза. Сіз ұйықтағыңыз келетіндіктен немесе гигиена туралы ойлағаныңыз үшін емес. Бірақ осылайша адам субъективті бақылауды өз қолына қайтаратындықтан. Біріншіден, оның таңдауы бар: мұны істеу немесе мұны істеу. Екіншіден, таңдау жағдайында ол шешім қабылдап, оны дереу орындай алады. Маңыздысы - бұл сіздің жеке шешіміңіз, өз бетіңізше қабылданған. Тіпті кішкентай әрекет көкөніске айналуға қарсы вакцина болады.70-ші жылдары бұл әдістің тиімділігін Беттельхаймның американдық әріптестері растады. Эллен Лангер мен Джудит Роден адамның еркіндігі ең шектеулі жерлерде: түрмеде, қарттар үйінде және үйсіздерге арналған баспанада эксперимент жүргізді. Нәтижелер не көрсетті? Камерадағы жиһазды өз бетінше реттеп, телебағдарламаларды таңдауға рұқсат етілген тұтқындардың денсаулығына байланысты проблемалар мен агрессияға бейімділігі аз болды. Бөлмені өз қалауынша жабдықтап, өсімдік отырғызып, кешке қарайтын фильмді таңдай алатын қарттардың сергектігі артып, есте сақтау қабілетінің жоғалу процесін баяулатқан. Ал жатақханадағы төсек пен түскі ас мәзірін таңдай алатын үйсіздер жұмыс іздеуге және оны табуға бейім болды.Шешім: бірдеңе жасаңыз, өйткені қолыңыздан келеді. Ұйықтар алдында бос сағатыңызды не істеу керектігін, кешкі асқа не пісіруді және демалыс күндерін қалай өткізуді таңдаңыз. Бөлмедегі жиһазды қалауыңызша қайта реттеңіз. Өз шешімдеріңізді қабылдауға және оларды орындауға болатын мүмкіндігінше көп бақылау нүктелерін табыңыз.Ол не бере алады? Селигман иттері есіңізде ме? Мәселе олардың тосқауылдан секіре алмауында емес. Адамдарда да солай: кейде мәселе жағдай емес, өз әрекеттерінің маңыздылығына деген ерік пен сенімнің жоғалуында. «Мен істеуді таңдағаным үшін істеу» тәсілі субъективті бақылау сезімін сақтауға немесе қалпына келтіруге мүмкіндік береді. Бұл ерік парағының астына тығылып, зират бағытына қарай жылжымайды, бірақ адам қиын жағдайдан шығуға қарай жылжи береді.2-дәрмек: дәрменсіздіктен аулақ болыңыз - шағын қадамдар жасаңыз.Өзі туралы «Мен ештеңе істей алмаймын», «Мен түкке тұрғысызмын», «Менің әрекеттерім ештеңені өзгертпейді» деген идеялар ерекше жағдайлардан тұрады. Біз балалардың «нүктелерді байланыстырамыз» қызықтарындағыдай кейбір ертегілерді таңдап, оларды бір сызықпен байланыстырамыз. Бұл өзіне деген сенімділік болып шығады. Уақыт өте келе адам осы сенімді растайтын тәжірибеге көбірек көңіл бөледі. Және ол ерекше жағдайларды көруді тоқтатады. Жақсы жаңалық мынада, өзіңіз туралы нанымдарды дәл осылай өзгертуге болады. Мысалы, баяндау терапиясы мұны жасайды: көмекші практикпен бірге адам баламалы оқиғаларды көруді үйренеді, олар уақыт өте келе жаңа көрініске біріктіріледі. Бұрын дәрменсіздік туралы әңгіме болған жерде сіз басқасын таба аласыз: сіздің құндылығыңыз бен маңыздылығыңыз туралы, сіздің әрекеттеріңіздің маңыздылығы туралы, болып жатқан нәрсеге әсер ету қабілеті туралы әңгіме.Бұрынғы ерекше жағдайларды табу маңызды: мен қашан жетістікке жеттім? Мен бір нәрсеге қашан әсер ете аламын? ол өз әрекетімен жағдайды қашан өзгертті? Сондай-ақ қазіргі уақытқа назар аудару маңызды - мұнда қол жеткізуге болатын шағын мақсаттар көмектеседі. Мысалы, ас үй шкафын тазалаңыз немесе ұзақ уақыт бойы кейінге қалдырған маңызды қоңырауды жасаңыз. Ешбір мақсат тым кішкентай емес - бәрі маңызды. Сіз басқардыңыз ба? Болды ма? Керемет! Біз жеңісті тойлауымыз керек! Зейін бар жерде қуат болатыны белгілі. Жетістікке неғұрлым көп көңіл бөлінсе, жаңа таңдаулы оқиғаның отыны соғұрлым күшті болады. Бас тартпау мүмкіндігі соғұрлым жоғары болады.Еңсеру жолы: Шағын, шынайы мақсаттар қойыңыз және оларға қол жеткізген кезде міндетті түрде тойлаңыз. Тізімді жасаңыз және оны айына кемінде екі рет қарап шығыңыз. Уақыт өте келе мақсаттар мен жетістіктердің ұлғайғанын байқайсыз. Әрбір орындаған элемент үшін өзіңізді қандай да бір қуанышпен марапаттау мүмкіндігін табыңыз.Ол не бере алады? Кішігірім жетістіктер үлкенірек әрекеттер үшін ресурстар алуға көмектеседі. Өз-өзіне деген сенімділікті арттырыңыз. Балық аулау желісіндегі моншақтар сияқты жаңа тәжірибелер жасаңыз. Уақыт өте келе жеке бөлшектер алқаға айналады - өзіңіз туралы жаңа әңгіме: «Мен маңыздымын», «Менің әрекеттерім маңызды», «Мен өміріме әсер ете аламын».

3-дәрі: тағы бір көзқарас.Селигман мәселені анықтады және өзінің кейінгі өмірі мен мансабын шешім табуға арнады. Ғалым жануарлардың дәрменсіздікке қарсы тұруды үйренетінін анықтады, егер оларда сәтті әрекеттердің тәжірибесі болса. Бастапқыда қоршаудағы панельге бастарын басып, токты өшіре алған иттер ұсталған кезде де шығу жолын іздеуді жалғастырды.Белгілі психотерапевттермен бірлесе отырып, Селигман адамдардың мінез-құлқын және олардың сыртқы жағдайларға реакциясын зерттей бастады. Жиырма жылдық зерттеулер оны бір жолмен не болып жатқанын түсіндіру үрдісі әрекет ету немесе бас тарту мүмкіндігін іздейтінімізге әсер етеді деген қорытындыға әкелді. «Жаман нәрселердің орын алуына менің кінәм» деген сенімі бар адамдар депрессия мен дәрменсіздік жағдайын дамытады. Ал «Жаман нәрселер болуы мүмкін, бірақ бұл әрқашан мен кінәлі емес және ол бір күні тоқтайды» деп сенетіндер қолайсыз жағдайларда тезірек күреседі және қалпына келеді.Селигман қайта құру схемасын ұсынды: тәжірибені қайта қарау және қабылдауды қайта құрылымдау. Ол «ABCDE схемасы» деп аталады:А – келеңсіздік, қолайсыз фактор. Пессимистік ойлар мен дәрменсіздік сезімін тудыратын жағымсыз жағдайды еске түсіріңіз. Оқу тәжірибесін қайта құру қауіпсіз болуы үшін 1-ден 10-ға дейінгі шкала бойынша 5-тен жоғары емес баға беретін жағдайларды таңдаудан бастау маңызды.B – Сену, сендіру. Оқиға туралы түсіндірмеңізді жазыңыз: болған оқиға туралы не ойласаңыз.C — салдары, салдары. Бұл оқиғаны қалай қабылдадыңыз? Процесс барысында не сезіндіңіз?D - Дау, басқа көзқарас. Теріс сенімдеріңізге қарсы келетін және жоққа шығаратын дәлелдерді жазыңыз.E - қуаттандыру, белсендіру. Қандай сезімдер (мүмкін әрекеттер) жаңа дәлелдер мен оптимистік ойларды тудырды?Шешім: пессимистік сенімдерді жазуға тырысыңыз.Жағымсыз оқиғаларды жазып алу үшін күнделік жүргізіңіз және оларды ABCDE схемасы арқылы жұмыс істеңіз. Жазбаларыңызды бірнеше күн сайын қайта оқыңыз.Ол не бере алады? Стресстік жағдайлар әрқашан пайда болады. Бірақ уақыт пен тәжірибенің арқасында сіз алаңдаушылықпен тиімдірек күресуге, дәрменсіздікке берілмеуге және өзіңіздің сәтті жауап беру және мінез-құлық стратегияларыңызды дамытуға болады. Пессимистік сенімдерге қызмет ету үшін пайдаланылған энергия босатылады және өмірдің басқа маңызды салаларына инвестициялануы мүмкін.P.S. Қауіпсіздік ережесіЕгер сіз қазір мақаланы аяқтап жатсаңыз, іс-әрекетке деген ұмтылыс іште пайда болады. Келесі қадамдарыңызда абай болыңыз. Барлығына сәйкес келетін жалғыз шешім жоқ екенін есте ұстаған жөн. Адам және оның өмірлік жағдайы ең ойластырылған және егжей-тегжейлі схемаға қарағанда күрделірек. Кейде өзіндік жұмыс қалаған нәтиже береді. Кейде сізге сыртқы қолдауды алу және/немесе маманның көмегіне жүгіну қажет.Сіз әсіресе кәсіби көмекке жүгінуіңіз керек, егер:- сіз қиын тәжірибелерді бастан өткересіз және 1-ден 10-ға дейінгі шкала бойынша оларды 7 немесе одан жоғары деп бағалайсыз;- сіз депрессиялық күйдесіз, бәрі қолынан келеді;- сіз өз бетіңізше жұмысқа кірістіңіз, бірақ жұмыс барысында өзіңізді нашар сезінесіз;- дәрменсіздік сезімі күшейіп, жағымсыз өзін-өзі бейнелеу күшейеді.Сіздің сезімдеріңізге сеніңіз және өзіңізге және сіздің жағдайыңызға қамқорлық жасаңыз.Қиын жағдайда біз де өз күшімізбен кездесеміз деп ойлаймын. Осы мақаланы оқып, онда сипатталған әдістерді қолданып көруді таңдау ішкі өзгерістерге деген сенімнің және жақсырақ жерге көшу мүмкіндігінің бар екенін білдіреді. Бүгінгі жағдайдан тыс жақсы болашақтың мүмкіндігі.Селигманның иттерінің таңдауы болмады. Бізде бар. Ерікті таңдайық.Елизавета Мұсатова, арнайы econet ru үшін


Түсініктемелер

Түсініктемелер жоқ

Түсініктеме қосу